Čas v naravi in čas pred zasloni – iskanje ravnotežja za zdrav razvoj otrok

Tehnologija lahko ponuja edinstvene priložnosti za učenje in razvoj, narava pa nudi otrokom neomejene možnosti za rast, raziskovanje in učenje skozi igro.

V dobi tehnologije so zasloni postali nepogrešljiv del naših življenj. Otroci se že od malih nog srečujejo s tablicami, pametnimi telefoni in računalniki, kar ima različne vplive na njihov razvoj. Medtem ko je uporaba tehnologije v določenih primerih izredno koristna, lahko prekomerno izpostavljanje zaslonom negativno vpliva na otrokovo telesno in duševno zdravje. Zato postaja vse bolj pomembno, da najdemo ustrezno ravnotežje med časom, preživetim pred zasloni, in časom, preživetim v naravi, ki ponuja številne koristi za zdrav razvoj otrok.

Katere učinke prinaša učenje na prostem?

Učenje na prostem otrokom omogoča, da so bolj dejavni, kar pripomore k razvoju motoričnih sposobnosti in spodbuja zdravo rast. Svetovna zdravstvena organizacija priporoča vsaj 60 minut zmernega in intenzivnega telesnega gibanja na dan za otroke in mladostnike, kar je v naravi lažje doseči[1] . Poleg tega dejavnosti na prostem, kot sta hoja in tek, krepijo srce in pljuča ter pomagajo pri ohranjanju zdrave telesne teže.

Stik z naravo ima tudi pomirjujoč učinek in lahko znatno zmanjša stres, tesnobo in simptome depresije pri otrocih. Raziskave kažejo, da čas, preživet v naravi, izboljšuje razpoloženje, zvišuje samozavest in podpira razvoj pozitivnega odnosa do sebe in okolja.[2] 

Prav tako učenje v naravnem okolju spodbuja radovednost, ustvarjalnost in inovativnost. Otroci, ki preživijo več časa v naravi, bolje razvijejo sposobnost reševanja problemov, kar je posledica neposrednega stika z različnimi okoliščinami, ki zahtevajo praktično razmišljanje in eksperimentiranje. Naravno okolje prav tako spodbuja znanstveno raziskovanje in razvoj matematičnih spretnosti preko igre in raziskovanja.

Učenje in igra na prostem sta pomembna za zdrav razvoj otrok tudi za to, ker spodbujata razvoj socialnih veščin, kot so sodelovanje, sporazumevanje in empatija. Otroci se učijo deliti, reševati spore in sodelovati v skupini, kar prispeva k njihovemu socialnemu in čustvenemu razvoju. Izboljša se vzdušje v razredu in zmanjša število prepirov med učenci.

Nevarnosti čezmernega izpostavljanja zaslonom

Medtem ko tehnologija lahko služi kot pomemben izobraževalni vir, čezmerno izpostavljanje zaslonom prinaša tveganja, kot so motnje spanja, težave s težo, zmanjšana socialna interakcija in razvoj kratkovidnosti. Otroci, ki preživijo preveč časa pred zasloni, lahko izkusijo tudi zmanjšano sposobnost koncentracije in poglobljenega učenja.

Kako iskati ravnotežje?

Iskanje pravega ravnotežja med časom, preživetim pred zasloni, in časom, preživetim v naravi, je ključno za celostni razvoj otrok.

Starši in vzgojitelji imajo pomembno vlogo pri spodbujanju dejavnosti na prostem in omejevanju časa pred zasloni.

Benjamin Tomažič

Benjamin Tomažič je profesor informatike, geštalt svetovalec, voditelj mednarodnih izmenjav, mentor na področju zasvojenosti s spolnostjo, profesor matematike, oče šestih otrok


https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8125471