Gibanje je izjemno pomembno za razvoj otroških možganov. Raziskave kažejo, da imata redna telesna dejavnost in gibanje številne pozitivne učinke na kognitivni razvoj, učenje ter splošno duševno in telesno zdravje otrok. Poleg gibanja in telesne aktivnosti med prostim časom ter urami telesne vzgoje je pomembno vprašanje, kako lahko še spodbujamo gibanje med poukom – za dobro splošno počutje, učenje in razvoj otrok.
Gibanje za zdravje in sodelovanje
Vključevanje kratkih odmorov za gibanje v pouk lahko izboljša sposobnost otrok, da se lažje osredotočijo in zberejo, prav tako učenje skozi igro ali skupinske dejavnosti, ki vključujejo gibanje, spodbujajo sodelovanje, skupinsko delo, sporazumevanje in reševanje sporov med otroki. Vključevanje gibanja v šolski dan prispeva k splošnemu telesnemu zdravju in vzdržljivosti otrok. Redna telesna dejavnost lahko zmanjša tveganje za debelost, sladkorno bolezen in druge zdravstvene težave ter spodbuja zdrav življenjski slog.
Gibanje za lažje učenje
Raziskave kažejo, da lahko gibanje med učenjem ali pred poukom izboljša kognitivne sposobnosti, kot so spomin, razumevanje in sposobnost reševanja problemov. Otroci, ki so telesno dejavni, običajno dosegajo boljše rezultate pri šolskih testih, do znanja pridejo z manj napora. Dejavnosti, ki vključujejo gibanje, pa spodbudijo ustvarjalno razmišljanje in inovativnost pri otrocih, saj jih spodbujajo k razmišljanju na nove načine in eksperimentiranju z idejami.
Gibanje za čustveno in duševno zdravje
Vse pogosteje slišimo o vedenjskih ali celo telesnih izbruhih učencev v šoli. Poleg nujnosti razvijanja čustvene inteligence, gibanje lahko pomaga otrokom obvladovati stres, tesnobo in frustracije ter spodbuja dobro duševno počutje. Od razgibanega pouka in čim pogostejšega poučevanja v naravi, lahko pričakujemo napredek tudi na področju vrstniških odnosov. Sproščanje endorfinov med gibanjem izboljša razpoloženje in zmanjša negativna čustva, kar pozitivno vpliva na pomnjenje med poukom.
Pouk, ki vključuje gibanje, lahko krepi celovit razvoj otrok. Mnogi raziskovalci v raziskavah poudarjajo, da gibanje vpliva na kognitivne, čustvene in družbene vidike otrokovega razvoja, ter da lahko te ugotovitve pomagajo izboljšati izobraževalne prakse in skrb za otroke. Zato je pomembno, da učitelji in šolski sistemi prepoznajo pomen gibanja pri pouku ter ga vključujejo kot pomemben del izobraževanja za najboljši razvoj otrok.
Mateja Podmenik
Mateja Podmenik je pedagoginja in prof.teologije, spremljevalka učencev, koordinatorka mednarodnega projekta DigiON, mama 3 otrok, koordinatorka izvajalcev delavnic za delavnice na šolah.