Kako naj poučujemo na prostem?

S pričujočim zapisom izpostavljamo možne pristope k poučevanju na prostem –takšne, ki izkoriščajo naravno okolje za učenje, kjer je učilnica kar narava sama. Takšne metode spodbujajo interaktivno učenje, raziskovanje in povezovanje z naravo ter omogočajo celovitejše razumevanje obravnavane snovi.

Izpostavljamo nekaj možnih metod poučevanja na prostem:

  1. Opazovanje narave: Učenci raziskujejo in opazujejo naravo ter živa bitja neposredno v njihovem naravnem okolju. To lahko vključuje opazovanje rastlin, živali, geoloških oblik, vremenskih pojavov in podobno.
  2. Učenje s pomočjo igre: Uporaba iger in izzivov, ki so povezani z okoljem, spodbuja učenje na zabaven in privlačen način. To lahko vključuje različne vrste lovov na zaklade, kvize, prikaze ekosistemov in podobno.
  3. Raziskovalno učenje: Učenci samostojno raziskujejo določene teme ali vprašanja, ki jih zanimajo, pri čemer se osredotočajo na opazovanje (letni časi, obnašanje živali …), zbiranje podatkov in analizo rezultatov. To spodbuja radovednost, kritično razmišljanje in raziskovalne spretnosti.
  4. Interdisciplinarno učenje: Povezovanje več predmetnih področij, kot so znanost, matematika, umetnost in jezikoslovje, v dejavnosti na prostem omogoča celovitejši pogled na obravnavano snov. Na primer, lahko se poučuje zgodovino kraja, pri čemer si ogleda naravne značilnosti tega kraja, pri umetnosti nariše ali fotografira pokrajino, pri matematiki pa se vključi merjenje in analizo podatkov.
  5. Uporaba tehnologije: Pametne telefone, tablične računalnike ali GPS naprave lahko med poučevanjem na prostem uporabimo za spremljanje lokacije, zajem podatkov ali iskanje podatkov. To nam omogoča povezovanje digitalnih tehnologij z naravnim okoljem.
  6. Delo na vrtu: Učenci se lahko vključijo v vrtnarjenje, gojenje hrane ali kuhanje v naravnem okolju, kar omogoča povezavo med učenjem in praktičnimi veščinami ter spodbuja zavedanje o trajnostnem načinu življenja.
  7. Učenje skozi pustolovščino: Aktivnosti, kot so orientacijski teki, plezanje, veslanje ali taborjenje, spodbujajo skupinsko delo, samostojnost in premagovanje ovir, medtem ko učenci pridobivajo nove izkušnje in spretnosti.
  8. Refleksija in evalvacija: Po vrnitvi v učilnico je pomembno omogočiti čas za premislek in ovrednotenje, kjer se učenci lahko pogovorijo o svojih izkušnjah, ugotovitvah in o tem, kar so se naučili med poučevanjem na prostem.

Metode poučevanja na prostem so lahko zelo učinkovite pri spodbujanju motivacije, razumevanja in dolgoročnega zanimanja za učenje pri učencih, saj omogočajo pristno in uporabno izkušnjo učenja v resničnem svetu.

Mateja Podmenik

Mateja Podmenik je pedagoginja in prof. teologije, spremljevalka učencev, koordinatorka mednarodnega projekta DigiON, mama 3 otrok, koordinatorka izvajalcev delavnic za delavnice na šolah.